God arkitektur varmer langt ind i sjælen. Arkitekt Gottlieb Bindesbøll giver lidt af svaret i spørgsmålet: “Bliver man helbredt af gule teglsten og gotiske trappegavle eller formidabel udsigt?”
Spørgsmålet faldt, da Gottlieb Bindesbøll midt i 1800-årene tegnede sindssygeanstalten – “Jydske Asyl” – i Risskov. Omgivelserne alene har ikke gjort det, men de har virket befordrende. Seværdige huse kan være et mentalt husapotek.
Gotiske trappegavle har Viborgs middelalderlige bydel mange af. Jeg kan hurtigt tælle 16, og der kan sagtens være flere. Den ægte vare er de to trappegavle på Domprovstegården, de to på Gråbrødre Kloster og den enlige rest på Sortebrødre Kirke.
De øvrige er fra den historicistiske bølge – den, som Gottlieb Bindesbøll var med til at puste i gang. Eleven Hans Christian Amberg kom til at stå for fem af slagsen i Viborg: den enlige på Sct. Mogens Gade 9, de to på Karnapgården og de to på den gamle sparekasse i Sct. Mathias Gade 51.
Trappegavlen på Sct. Mogens Gade 12 er fra 1875 og er kreeret af Hother Paludan. Årstallet 1780 på gavlen er for sidehuset i bindingsværk.
Sparekassebygningen i Sct. Mathias Gade 68 har en markant trappegavl, men det var først i 1915, at arkitekt Helge Bøjsen-Møller berigede torvet med denne, der i øvrigt spiller fint sammen med den 39 år ældre gavl ved torvets nordøstre hjørne. For glarmester Schibler har det været stort at kunne hævde sig på denne måde. Ingen tvivl om, at den har været et statussymbol.
Da arkitekt Hack Kampmann i 1895 tegnede en tilbygning til Amtmandsgården, St. Sct. Hans Gade 2, lod han sig friste til at påmontere hele tre trappegavle, for han var sig bevidst, at han byggede på historisk grund. De er noget indeklemte, for den slags har det nu bedst på fritliggende længehuse.
Med Hans Tausens Hus fra 1919 nåede Viborgs egen Søren Vig-Nielsen lige at ride med på bølgen. Noget så eftertrykkeligt, for bygningsværket i Boyesgade har hele fire nygotiske trappegavle.
Under alle omstændigheder virker det da opløftende at gå rundt at kigge efter trappegavle.