Badstuen bag bindingsværket

For at få trafikken i den indre by til at hænge så nogenlunde sammen lod byrådet omkring 1970 Sct. Ibs Gade slå til plukfisk. Stort set alle huse på søsiden kom væk.

Det samme kunne ikke være sket med Sct. Mogens Gades fornemme bygårde. Men de ret smalle huse med dybe grunde til søen var immervæk et stykke historie, og Sct. Ibs Gade var ikke den samme.

Vestsidens huse fik næsten alle lov til at stå. Uden den gamle østside virker Sct. Ibs Gade som noget værre rodsammen, noget ruskomsnusk.

Jeg er blandt dem, der godt kan finde på at forsvare den ret voldsomme nyfunkisklods på det nordvestre hjørne ved Rosentræde, for i dag egner Sct. Ibs Gade sig mest til at være en slags bolværk til middelalderbyen bagved. Og nybyggerier af en vis størrelse er dog langt bedre end at skamfere en ældre bygning, som det er sket på det modsatte hjørne.

Men sikke dog et kultursammenstød. Den nye bygning ligger og gnider sig op ad Sct. Ibs Gade 45. Bindingsværkshuset er fra 1777 og går under navnet Jødernes Badstue. Hvorfor den bærer dette sælsomme navn, ved vi vel ikke helt, men en gætning peger i retning af et lille mosaisk samfund, som florerede i Viborg fra sidst i 1700-årene til midt i 1800-tallet. At forbinde badstuen med den badstue, byen i fjerne tider skulle have haft “ved Alle Helgens Boder” er i alle fald helt ved siden af.

Med navne som Samson Moses, Lazarus Isaach, Aaron Jacob og Michael Abraham begik flere jødiske familier sig i Viborg, især inden for manufaktur. Sidstnævnte var samfundets schæchter, det vil sige dets slagter. Jøderne har jo en særlig måde at slagte på. Michael Abraham havde desuden til opgave at undervise.

Også en lille synagoge er nævnt. Det skulle da være mærkeligt, om de ikke derudover har haft en mikveh, altså en badstue til de rituelle bade. De første jøder dukkede op i 1791, så husets alder passer fint med denne funktion.

Navnet Jødernes Badstue kunne ligne en morsomhed, der har overlevet i folkedybet. Meget taler dog for, at det har en seriøs rod.

Noget af det herlige ved Viborg er, at byen rejser mange flere spørgsmål, end den giver svar. Den er som et åndeligt brusebad.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *